Reklamacje i zwroty
Zgłoszenia reklamacji lub zwrotu handlowego można dokonać drogą elektroniczną na wskazany w formularzu reklamacji adres e-mail
Każde zgłoszenie jest rozpatrywane przez magistra farmacji odpowiedzialnego za reklamacje, który może skontaktować się z odbiorcą w celu ustalenia szczegółów w czasie do 14 dni, po którym wysyłana jest decyzja drogą elektroniczną na adres e-mail odbiorcy.
W przypadku pozytywnie rozpatrzonego zgłoszenia zostanie przesłany Protokół odbioru reklamacji lub zwrotu w formacie pdf, który będzie stanowił podstawę do odebrania towaru przez przewoźnika hurtowni. Protokół jest ważny 14 dni.
Zasady wypełniania formularza reklamacyjnego
W celu prawidłowego i sprawnego rozpatrzenia zgłoszenia reklamacyjnego, prosimy o wypełnienie formularza zgodnie z poniższymi zasadami:
- Reklamacje dystrybucyjne ilościowe (RDI) dotyczą niezgodności ilościowych w dostawie (nadwyżki lub braku towaru), uszkodzeń opakowań produktów typu stłuczka, zgniecenie, naderwanie.
- Reklamacje dystrybucyjne asortymentowe (RDA) dotyczą niezgodności z zamówieniem (niezamawiany produkt), krótkiej daty ważności, zmiany w asortymencie, nieprawidłowej serii i daty ważności.
- Reklamacje handlowe (RH) dotyczą nieprawidłowej ceny.
- Reklamacje jakościowe (RJ) dotyczą podejrzenia wady jakościowej produktu, sfałszowania, nieweryfikowalnego kodu serlalizacyjnego, uszkodzonego zabezpieczenia ATD, wstrzymanie/wycofanie serii.
W formularzu należy wybrać jedną z powyższych przyczyn. W przypadku potrzeby dodatkowych wyjaśnień należy skorzystać z pola „Uwagi”.
Zwrotu handlowego (tzn. zwrotu towaru bez konieczności podawania przyczyny) mogą Państwo dokonać w terminie 7 dni od daty zakupu wraz z oświadczeniem o prawidłowych warunkach przechowywania podpisanych przez Kierownika jednostki. Jednakże zwrotom handlowym (np. rezygnacja pacjenta) nie podlegają:
- Produkty sprowadzane w drodze importu docelowego.
- Produkty z „zimnego łańcucha dystrybucyjnego” (lodówki).
- Produkty sprowadzane na specjalne zamówienie Klienta.
Zwracane produkty muszą być w nienaruszonym stanie (opakowania jednostkowe nie mogą być uszkodzone, rozpieczętowane, ometkowane lub ze śladami po metkach, itp.).
Weryfikacja kodów serializacyjnych leków z importu docelowego i interwencyjnego
Leki z importu interwencyjnego i docelowego sprowadzone za zgodą Ministra Zdrowia nie podlegają obowiązkowi weryfikacji i wycofania niepowtarzalnego identyfikatora, zgodnie z informacją ze stron Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego (punkt 9.).
Kwestia dotycząca obowiązku weryfikacji autentyczności opakowań produktów leczniczych wprowadzanych na terytorium państwa członkowskiego zgodnie z art 5 ust. 1 Dyrektywy 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (import docelowy) poruszona została w dokumencie Komisji Europejskiej „SAFETY FEATURES FOR MEDICINAL PRODUCTS FOR HUMAN USE, QUESTIONS AND ANSWERS – VERSION 18” pkt 1.8, w którym stwierdzono, że jeśli produkt leczniczy, zgodnie z art. 5 ust. 1 Dyrektywy 2001/83/WE, jest wprowadzany na terytorium państwa członkowskiego zasady dotyczące zabezpieczeń wynikających z weryfikacji autentyczności produktów leczniczych zasadniczo nie mają zastosowania. W związku z czym, wobec braku przepisów krajowych stanowiących inaczej, przepisy dotyczące zabezpieczeń nie mają zastosowania. Wspomniany powyżej pkt. 1.8 można traktować, jako przesłankę potwierdzającą możliwość wyłączenia stosowania obowiązków wynikających z Rozporządzenia 2016/161 również w przypadku, o którym mowa w art. 5 ust. 2 Dyrektywy 2001/83/WE, czyli do produktów leczniczych sprowadzanych do Polski w ramach importu interwencyjnego na podstawie art. 4 ust. 8 ustawy - Prawo farmaceutyczne.